Självinsikt

Självinsikt vad är det? Själv har jag det senaste åren fått ökad självinsikt, insikt om mig själv och andra, tack vare yogan.
Jag pratar ofta om yoga och vad den har betytt för mig, inte så konstigt kanske. Men yogan är ett fantastiskt verktyg, en fantastisk vän att ta till i alla lägen. Har du ont eller värk i kroppen så är den bra, känner du dig nedstämd och ledsen, ja samma sak här, yogan hjälper. Känner du dig orolig och ängslig ..prova yoga och inte vilken yoga som helst utan kundaliniyoga.
 

Tillbaka till det här med självinsikt. För att kunna utveckla en god självinsikt så måste man i första hand bli medveten om sig själv,
sina styrkor och svagheter, men även om sina tankar och känslor.
Medvetet arbeta med sina begränsningar och våga utmana och möta sina svaga sidor, men även använda sig av sina styrkor. Själv levde jag under många år med omotiverad rädsla och osäkerhet, jag kan helt enkelt säga att jag inte levde mitt liv fullt ut, utan det skavde och gjorde ont och det värsta av allt, jag förstod inte, jag var inte medveten och inte närvarande. 
 
Genom att använda sig av kunskaperna man får genom yoga, som jag har gjort, daglig yoga och meditation så får man en ökad självinsikt och ägnar mindre tid åt onödiga konflikter och irritation, och istället känna mer harmoni och ökad trivsel. En viktig faktor när man vill få mer självinsikt är att inte vara så dömande mot sig själv utan låta förändringar få ta tid.
Ju oftare du tillåter dig att stanna upp och reflekterar desto lättare blir det att välja hur du tänker agera, vilket är bra både för dig själv och din omgivningen.

 
Jag är djupt tacksam för att yogan kom in i mitt liv, den har förändrat mig helt som person till en tryggar, stabilare och starkare 
Medmänniska. 
 
Om drygt två veckor reser jag och min familj på en långresa till Kalifornien på tre veckor. Det hade för tre fyra år sedan varit helt otänkbart...men inte idag med min ökade närvaro, medvetenhet och ökade självinsikt. Tack underbara yoga! 
 

Kommentera här: