Juicefasta och fluffpannkakor

I onsdags så bestämde jag mig för att prova på att göra en detox i två dagar. Sagt och gjort, in på Ica och handla hem allting: spenat, romansallad, apelsiner, äpplen, röd grapefrukt mm. Och självklart ekologiskt! Till middag dagen innan åt jag bara lite rostade grönsaker för att så smått vänja kroppen med en något lättare kost.

På torsdag morgon när jag vaknade så plockade jag fram alla ingredienser och gjorde min morgonjuice och min lunchjuice som jag tog med till jobbet i en flaska. Ner med allt i råsaftcentrifugen och drick, eller rättare sagt tugga din juice för matsmältningens skull för det har jag ju lärt mig nu... Att tugga, äta och dricka långsamt.



Förmiddagen på jobbet gick bra, jag drack örtte och mycket vatten.
Lunchen gick som förväntat hyfsat bra men började dock känna mig trött lite seg i skallen och en lätt dåsighet, började genast att tänka hur ska jag klara av detta i två dygn. Efter lunch började jag få huvudvärk som blev kraftigare ju längre dagen led. 

Kom hem vid 16-tiden och mina kära barn var hemma och Sofie stod och gräddade pannkakor, inte vanliga pannkakor på mjöl, utan som jag kallar dom, "fluffpannkakor" som är gjorda på fiberhusk, ägg och  havremjölk. Men gud så gott! 

Hungrig!! Satte genast i mig två av pannkakorna med grädde och bär till, och tänkte "vad bra Maria att du fixade att dricka dina gröna juicer till frukost och lunch". Nästa vecka provar jag igen, och då klarar jag säkert att juice i två dagar. 

Men idag lördag två dagar efter att jag drack mina juicer så mår jag fantastiskt  bra. Inget kör från magen, pigg och full med energi. Min kära man frågade mig imorse om det var något särskilt som hänt du utstrålar sån glädje och energi. 



Kanske dom två juicerna ändå gjorde någonting med mig och min kropp. O.bs den dagen år jag inget socker överhuvudettaget.

Och varför ska jag göra en juice detox? Inte för att jag behöver gå ned i vikt, absolut inte. Men jag vill hjälpa min mage lite ytterligare genom att rena tarmarna och avlasta levern med en två-tre dagars fasta. Helt enkelt rensa ut alla de slaggprodukter som bildas i tarmsystemet. 

Jag återkommer och berättar mer när jag lyckats genomföra tre hela dagar...

Kommentera här: