Morgonyoga och förkylning.

Attans också...jag har gått och dragit på mig en förkylning med snuva, nästäppa och nysningar. Det värsta med den här sortens förkylning är att man får så svårt att sova. Det svider vansinnigt i näsan, ögonen rinner och det trycker över bihålorna och huvudet värker. Så idag ska jag bara ta hand om mig. Vila, dricka te och ligga i soffan och titta på lite inspelade program.

En annan sak som blir svår att göra när man är täppt, snuvig och har den där brännande känslan i näsan vid andning, är att göra min yoga. Det blir så mycket jobbigare med andningen. Jag får göra en skön meditation istället. 

Sen har jag ju en massa andra yogiska knep att ta till som tex. Sitali pranayama, en andningsmeditation för utrensning. Den är kylande, alltså väldigt bra som en febernedsättande åtgärd. Jag tycker att jag alltid tillfrisknar snabbar när jag jobbar med denna andningsmeditation. Vill du prova? 

Gör så här! 
Rulla ihop tungan på längden och stick ut den genom munnen så att tungspetsen sticker ut precis utanför läpparna. Andas in ett långt djupt andetag genom den rullade tungan, stäng munnen och andas ut genom näsan. Andas in igen och fortsätt i tre minuter. Lycka till! 




Kommentera här: