Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra.

Ja så skriver läkaren Nisse Simonsson i sin bok som just heter "varför mår vi så dåligt när vi har det så bra"

Vi som tillhör den generationen som har precis allt vi kan önska oss och tänka oss, men ändå mår många så dåligt. Vi ägnar en stor tid till att må bra och se bra ut och åt vårt självförverkligande. 

Många går omkring med smärta och värk, återkommande förkylningar som inte bara håller i sig tre-fyra dagar utan veckor, återkommande mag och tarmproblem, allergier som blir allt vanligare, kroniska luftrörsbesvär, sömnproblem mm. Vad är problemet för människan som har det så bra med mängder av träningsinrättningar, moderna hälsokostbutiker i varje hörn och modern sjukvård. 

Personligen så tror jag att STRESS är orsaken många gånger.
Jag som yogalärare möter ofta kvinnor på mina yogakurser och det är kvinnor i medelåldern. Kvinnan som ska göra bra ifrån sig på jobbet, ha det perfekta lilla hemmet, en massa åtagande både här och där och rädsla för att säga nej. Stress är inte att ha bråttom eller att ha mycket att göra, det är snarare brist på kontroll. Vi kvinnor har många gånger svårt att sätta gränser, vi ska hinna så mycket och vill vara alla till lags. Vi ska ha det perfekt hemma, ordna goda middagar för vänner, vi ska träna, vara smala, helst inte ha rynkor, renovera köket, baka surdegsbröd, umgås med barnen och vår käraste, läsa de senaste böckerna, resa på weekendresor, ha färska blommor i fönstren, alltid vara glad....ja listan kan göras lång. Men det värsta av allt, vi för troligtvis över det här på våra barn som fostras in i prestation för det " perfekta livet" hua...hemska tanke.

Själv så tränar jag mig på att bara vara denna höst, att lyssna till mig själv och mina egna behov. Så just nu är jag sparsam med att ringa nära och kära, vänner och bekanta. Inga middagsbjudningar eller festligheter. Just denna höst har jag bestämt mig för att jag verkligen behöver få behålla all den härliga energi som jag har. Men jag har även bestämt mig för att jag inte alltid kan och ska ge så mycket av mig själv och min energi till alla andra hela tiden. Just denna höst får stå för reflektion och eftertanke. Det kommer att bli en mycket tyst höst och vinter, men välbehövlig...




Kommentera här: