Tacksamhet och förnöjsamhet.

Åh så härliga höstdagar vi har just nu.  På morgonen ligger dimman riktigt tät och fuktigt, så jäkla fuktig att mitt hår och mina ögonfransar var alldeles blöta efter morgonens tidiga långpromenad, men så underbart härligt. Men längre in på förmiddagen spricker solen fram och värmer mina fortfarande bara ben och fötter, och jag fortsätter njuta för fullt...

Jag är så tacksam och förnöjsam med det mesta i mitt liv, nej förresten jag är faktiskt tacksam över allt. 
Visst blir man väl glad av att höra ordet " förnöjsamhet" jag tror att det är viktigt att ibland stanna upp, reflektera över sin dag, sin vardag och sitt liv och vara lite mer tacksam och förnöjsam över det man har. Men i dagens konsumtionssamhälle så är det väldigt lätt att dras med av all reklam och att man istället börjar fokusera på allt man inte har istället för att vara nöjd med det man har.
Men det här eviga och ständiga jagandet efter nya prylar handlar nog egentligen om att fylla ett tomrum inom oss, och för en kort stund känna sig glad och lycklig, men den lyckan i att köpa en ny sak är väldigt kortvarig. Så nästa gång du står där inför att införskaffa något nytt, stanna upp fråga dig själv, behöver jag det/den här? Vill jag ha det/den här? Oftast blir svaret nej. Träna på att vara mera här och nu och gör medvetna val. 


Tänk nu på vilken glädje du skulle få känna och uppleva om du levde ett mer förnöjsamt liv och slutade upp med den eviga jakten efter nya prylar. 

"Den som är tacksam över det den har, lever ett rikt liv"

Kommentera här: