Tid.

Ibland går tiden så långsamt och andra dagar springer tiden iväg.
Men den här dagen har känts lång och lite tråkig. Om jag tittar tillbaka 20 år så undrar jag vart den tiden tog vägen.

Jag kommer ihåg hur långsamt tiden gick när jag var barn, särskilt om jag var ensam och inte hade någon kompis att leka med eller något annat skoj att göra. Men idag när jag är äldre så tycker jag att tiden rusar iväg, dagarna bara försvinner i en rasande fart. 
Och pratar man med den äldre generation så säger dom samma sak, men jag upplever att deras tid går ännu fortare. Är det så, kommer tiden gå ännu fortare ju äldre man blir?

Idag har jag faktiskt haft en lugn och skön dag, men lite tråkigt och långsamt har det varit, fast jag vet att det är bra att leva långsamt och ha tråkigt emellanåt. Men det bästa av allt är att jag inte blir  rastlös av att inte ha något att göra, men skulle jag mot förmodan bli det så går jag och sätter mig på yogamattan och mediterar.

Vädret är ju inte heller speciellt upplyftande och inbjuder varken till trädgårdsarbete eller någon långpromenad, det är ju svinkallt ute. Så idag har Sofie och jag har lyssnat på härlig jazz, slumrat till i soffan en stund och bakat glutenfritt bröd och frökex på blandade fröer, fiberhusk och pofiber.


Men tänk så mycket tid vi egentligen har, hela 24 timmar per dygn. 
Vi har alla 24 timmar till förfogande varje dag, varken mer eller mindre. Många hör jag säga "jag hinner inte - jag har inte tid" dumheter säger jag, det handlar om prioriteringar och val. Enligt mig så finns det alltid tid över till det man vill göra. Och gör det nu! 
 
Livet är fantastiskt - bara du och ingen annan väljer hur du ska leva ditt liv och göra det bästa av din tid. Se bara till att förvalta det väl.


En sak är säker, du kan aldrig ta igen förlorad tid. Så det så.


Kommentera här: